Moskéer i Sverige

En del av dem är jättevackra, andra som vilken kyrka som helst. -Moskéerna. Jag är inte rasist eller nazist, jag är mer åt det hållet att jag tycker det är bra med ett mångkulturellt samhälle. Ni får tycka vad ni vill om mig efter detta inlägget, men det här är precis som ett och annat blogginlägg - ett inlägg grundat på enkla åsikter.

Jag läste i en kvinnas blogg om vad hon tyckte om Moskébyggandet i Sverige, hon själv är från Turkiet och anser att, ja, Sverige är ett mångkulturellt land och det är väl bra, men moskéerna kan man hålla i sitt eget land.
Tanken på moskéer i Sverige har aldrig knappt ens snuddat mig, men efter ett tag av tänkade så har jag börjat få åsikter om det.

Fina, vackra, lugna krigsfria Sverige. Vi släpper in människor som av olika anledningar måste fly från sitt hemland, ibland kanske de bara vill komma hit ändå. Fina, vackra, lugna krigsfria Sverige, ja, så går åsikterna om vårat land. Det är ju så, vi är ett ganska harmoniskt land, dock så har vi våra oroligheter i Malmö, stora demonstrationer i Stockholm och bilbränder här och småbomber där. Men det har alla... eller?
Sverige är ett kristet land, det vet vi. Dessutom är vi ett mångkulturellt land, men vi är fortfarande ett kristet land.
Här bor folk som tror på Gud, Allah, Buddha, profeter (o.s.v) och folk som inte tror alls, vi är alla många. Majoriteten av Sveriges befolkning är kristna, och det är ju bara så, vi är ett kristet land. (Skitsamma hur många gånger jag skrivit det nu.) 
Om jag och hela min kära släkt skulle flytta till Indien, och få med oss väldigt många fler svenskar, inte skulle väl vi tränga oss på i deras religion och bygga oss en egen, svensk kyrka? Kanske vill vi ha någonstans att gå och fira Gudstjänst, bröllop, begravningar, konfirmation och dop och allt vi nu gör i kyrkan, då skulle vi kunna be om tillåtelse att bygga oss en kyrka. En kyrka. Vi Svenskar skulle ju isåfall kanske antagligen vilja bo ihop med varandra, (vi är ganska blyga och återhållsamma.) Eller så skulle vi kunna anpassa oss till Indiens land och hålla ihop ändå, för att göra det enklare för oss alla. Får vi inte bygga en kyrka, nej då är det så! Indien vill inte att vi ska få ha en fristad där vi kan göra det vi i vanliga fall gör i våra egna kyrkor. Då hade vi varit tvugna att försöka acceptera det, vi hade ju ändå bara varit en minioritet i Indien och dess tro. Skulle inte vi då kunna försköa anpassa oss till situationen? Vi kanske har med oss en svensk präst, vi kanske kan få hjälp av någon i Indien som skulle kunna viga på våra bröllop, döpa våra barn och begrava våra kära. Kanske skulle Indien hjälpa oss? De lät inte oss bygga en kyrka, men de kanske kan hjälpa oss ändå.
Det hade bara varit för oss att acceptera, vare sig vi vill eller inte. Är vi sådana att vi inte kan acceptera det, får vi väl försöka ta oss någonannanstans.

SÅHÄR ÄR DET JU! Det finns säkert präster i Sverige som vill hjälpa muslimer, och eftersom det redan finns moskéer i Sverige så har de ju antagligen en Mullah, en muslimsk präst. Klart att det smärtar att man inte skulle kunna ha samma möjligheter i ett annat land som man har i sitt eget land att utöva sin religion.. Men nu har vi ju fler än en moské i Sverige, kanske låter det dumt att man bara skulle ha en, alla kan ju inte åka dit hela tiden, muslimer bor ju inte bara på en plats i Sverige. Men bara för att de kanske får ha moskéer överallt i Sverige, så stoppar vi dem inte från att utöva sin religion. Jag vet ju inte helt och hållet hur de utövar sin religion, så mycket har jag inte pluggat på det, tyvärr. Men jag vet att Islam och Kristen tro liknar varandra, delvis.
Klart att de firar högtider precis som vi, kanske måste de ha en moské, men vi behöver inte bygga moskéer i HELA Sverige! De har bönetider, det har inte vi. Dessa böndetider måste inte utföras i en moské, det kan ske hemma,på en ren plats på en speciell bönematta.

Jag vill att alla som kommer hit och lever i Sverige ska kunna utöva sin religion på ett eller annat sätt utan att behöva vara förtryckta av någon. Moskéer i större städer tror jag på, det är väl helt okej. Men moskéer som placeras och byggs överallt i Sverige känns inte okej, inte ens för mig.
Jag är inte på något sätt arg över det här, jag hatar inte, och hyser ingen som helst ilska mot muslimer och/eller invandrare överhuvudtaget.. Jag säger bara som kvinnan från Turkiet sa, "Har man tur att få komma till Sverige, så ska man anpassa sig och be om hjälp när man inte förstår eller misstycker."


VART FINNS MOSKÉERNA I SVERIGE?

  • Bellevuemoskén i Göteborg
  • Fittja moské i Botkyrka (etablerad år 2007)
  • Gävle moské i Gävle
  • Imam-Ali moskén i Järfälla
  • Malmö moské i Malmö (etablerad år 1984)
  • Skellefteå moské i Skellefteå
  • Skövde moské i Skövde
  • Stockholms moské på Södermalm (etablerad år 2000)
  • Trollhättans moské i Trollhättan (etablerad år 1985)
  • Uppsala moské i Uppsala (etablerad år 1995)
  • Umeå moské i Umeå (planeras att byggas)
  • Västerås moské i Västerås
  • Örebro moské i Örebro

  • - Moskén i Stockholm


    HUR MÅNGA MUSLIMER FINNS DET I SVERIGE?
    Från ca. 100 000 till 250 000 stycken. (2006)
    Islam är, efter kristendomen, den största religionen i världen.


    TACK FÖR MIG !


    Källor: www.islamguiden.com 
                http://sv.wikipedia.org/wiki/Islam_i_Sverige


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0