Kan vi lita på vårat Sverige?

Det har snöat sen urminnes tider. Det snöade redan innan man byggde tågrälsar och tåg. Idag är det 2010, fortfarande kan man inte få tågen att gå som de ska när snön kommer i en aning större mängder. I England delades det ut matlådor och sängplatser till de resenärer som "fastnat", i Sverige ropades det ut försening efter försening på tågcentralerna, och det var knappt så man fick pengarna tillbaka för biljetterna.


Det här askmolnet har drabbat flygtrafiken så hårt att det sägs vara den värsta trafikstörningen sen Andra världskriget.
En vulkan på Island får utbrott - skickar ut ett askmoln som drabbar hela Europa. Ja, det var ju inte så mycket att göra åt, man kan ju inte lägga ett lock på vulkanen och vänta på att det slutar stormkoka. Turister och arbetare fastnar överallt i världen, familjer i thailand, äventyrare i Egypten och turister i Frankrike, alla satt de fast. Flygbolagen och SAS sa ju, att det ändå inte är så himlans katastrofalt - det finns ju datorer och internet.

Ja, men hur bra känns det att sitta i Turkiet och jobba på en lånad dator? Eller på sin egen dator, som man kopplar upp sig på internet med så man får en fet, svidande faktura när man kommer hem? Jättekul. Hur bra känns det att sitta och stressjobba när man vet att man sitter fast i ett dyrt jävla turistland där varje timme kostar en hel del pengar? Jättekul, va? Man vet att man måste betala för ännu en natt på hotellet, ännu en dyr middag för att alla ska bli mätta, hur ska man ha råd, får man något bidrag? Ja, SAS kanske har förlorat 300 miljoner spänn på den här skiten, men SAS är fortfarande ett jätteföretag, privatpersonerna då? Din arbetsgivare tänker dessutom inte skriva upp de här extradagarna som någon semester, utan kommer tvinga dig att kompensera tiden. Det är ju också jättesnällt. SAS har snackat om att ge stöd till de strandsatta resenärerna, i två dagar. Vänta, vänta, stopp. Två dagar? De här stackarna har ju suttit fast sen i torsdags? Det här är den sidan de inte vill prata om. Vissa flygbolag säger att de betalat för allting, mat och sovplats, men så är det ju inte riktigt. Resenärerna har fått betala mycket själva. Kommer de någonsin kompenseras för det här? Nej, det är inte flybolagens fel att det här hände. Det är ju mer än bra att de väljer att inte flyga - en del flygbolag har ju uttalat sig med att "Ja, det finns mycket aska däruppe, men när vi testflög hände ingenting, så vi kör igen" Men IFALL? Ja, jättebra med testflygning, men kör man samma plan flera gånger om, hur ska det bli då? Det är ju då det antagligen går fel.

Även om de inte kan betala för mat och sovrum nu då, kan de väl åtminstone ge alla en summa pengar som ursäkt? Eller nya biljetter? Det har kostat människorna mycket, mycket mer än vad det har kostat dessa jätteföretag. Exporter har ju drabbats, försäljningar av vissa produkter har saktats ner och Afrika mår inte särskilt bra av det här.
VULKANEN FICK UTBROTT ÄN SEN DÅ! Det är som det är och askmolnet har varit svårt, men hur mycket ni än älskar era företag, tänk på dessa strandsatta stackare. Av 4500 flighter så har 3500 ställts in. Ja, nog har det varit spännande allt, men jag tror vi borde lära oss att agera bättre när det sker större händelser. Är inte företagspersonalen på SJ, SAS, Apollo o.s.v. utbildade i katastrofhantering? Har de inte gått kurser? Finns det inte handledning för sånahär händelser?

- Jo, det gör nog det. Men hur längesen var det som de blev avdammade? Kanske är dags nu, börja med delen kallad "Snöskyffling."







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0