Ungdomar i Sverige

Lär er att stava för i helvete ! Jag är ingen svenskalärare, och stavar fel precis som alla andra. Jag tänker inte säga att jag är någon stavningsproffessor eller proffessionell på något som helst sätt. Jag anser bara att vi ungdomar MÅSTE LÄRA OSS STAVA ORDENTLIGT.

Under en svenskalektion i skolan fick vi alla elever ut ett häfte som hade rubriken "Bort med talspråket". Eleverna grupperade sig och började arbeta. Väldigt enkla uppgifter, faktiskt, men några luringar. Medans jag satt där och pluggade för mig själv hör jag hur liksom resten av klassrummet fylls av små röster som tyder på att de inte fattar.

Övning: Ja köpte en tröjja ida, tänkte visa den för dej sen.
Eleverna: Det enda som är fel här är väl ändå tröjja? Eller stavas det så? HALLÅ, vad är det här?!

Jag tänkte bara.. vafan? Ja köpte en tröjja ida, kan visa den för dej sen. Okej, jag vet att många skriver dej idag, till och med i böcker. Ordet sen är också ett sådant ord som det är okej att skriva, istället för sedan. Det var flera liknande meningar på rad och alla var lika lätta som den meningen ovan, men de fattade verkligen inte. När man läser insändare i tidningar, bloggar och skoluppgifter, jag får ju nästan ont i magen! Vad har hänt? Man trodde att unga skulle bli bättre på att stava sen vi kan använda internet, skriva på datorer som rättar åt oss och så vidare, men det verkar som om det blivit tvärtom. De/Dem kan folk inte heller skilja på, vilket ioförsig inte är så konstigt. (Ja, förlåt, jag stavar ioförsig ihop.)

På Msn, ICQ, facebook och liknande kan man ju förstå att folk stavar som de gör. Det ska gå fort och man ska inte behöva lägga manken till särskilt mycket. Att man sedan "drar med sig" detta sätt att skriva på till arbetet och skolan är ju bara absurt. Vi alla börjar likna teenage dirtbag's och vi är slarviga med allt.

Hur kul är det att sitta och läsa en blogg som är byggd på 80% stavfel och 20% ren idioti? - Helt okej kul. Tänk Kissie.
Hur kul är det att sitta och läsa en blogg skriven av någon som försöker vara seriös och skriver om sitt liv, fjortis eller inte, och hela tiden stavar fel, misshandlar grammatiken och vet inte vad styckeindelning är? - Inte lika kul.


Men frågan är ju egentligen, varför stavar folk så jävla dåligt?
Jag hatar inte folk som stavar fel, och jag hatar inte de med dyslexi. Något jag kan störa mig på, är folk som blir sura när man rättar dem. Exempel, en vän ber mig läsa igenom en novell som ska lämnas in till skolan, upptäcker ett stavfel och säger till om det. "MEN OCH, VEM BRYR SIG DÅ, DET BEHÖVER VÄL DU INTE BRY DIG OM, EHH", Nej okej, helvete, förlåt då! Jag påpekar aldrig ett stavfel att retas eller vara allmänt taskig. Jag gillar inte själv stavfel, och jag blir fanimig inte grinig när någon rättar mig. Jag gör det som en vänlig gest. Visst, kanske är det lite pinigt att bli rättad då och då.
Lärare rättar ju våra skoluppgifter, annars hade vi inte kunnat lära oss av våra fel. När jag rättar någon som KONSTANT skriver ordet ändå med e, endå, och egentligen med i, igentligen, så är det ju bra om de får lära sig att någon gång i sitt liv börja stava rätt på de där krångelorden, right?
SLUTA BLI GRINIGA NÄR MAN RÄTTAR!


Det jag tänkte på iallafall, borde inte lärarna märka att elever stavar sämre och sämre? För såhär dåligt kan det då inte alltid ha varit. Man kan väl ändå tänka sig att 18-åringar ska kunna stava till ändå, om de kan köra bil? Finns det ingenting lärarna kan göra?

Wikipedia tar iallafall ställning och har lagt upp en lista på vanliga, svenska stavfel. De vädjar även läsarna att rätta!
"Det här är en lista över vanliga stavfel och andra språkfel som kan dyka upp bland svenska Wikipedias artiklar. Den som vill hjälpa till att rätta dessa kan använda sökfunktionen för att söka efter de felstavade orden och rätta. Bland språkfel ingår stavfel, särskrivningar och annat som inte följer konventionerna på Wikipedia:Språkvård.

Se även WP:Externa hjälpmedel för verktyg som kan underlätta rättning av många likartade språkfel."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0